اماکن زیارتی مشهد
نوشته شده توسط : azar

آرامگاه امام زاده یحیی مشهد

آرامگاه امام زاده یحیی مشهد

آرامگاه امام زاده یحیی در یک کیلومتری روستای میامی و در دامنه کوه واقع شده است. روستای میامی در 50 کیلومتری مشهد و در جاده سرخس قرار دارد. بنای آرامگاه امام زاده یحیی در قرن دهم ساخته شده است. آرامگاه ایشان دارای رواق چهار ضلعی و گنبد فیروزه ای دو پوسته ای است. ورودی آن دارای دو مناره زیبا و در سر در آن کتیبه ای سنگی وجود دارد که مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است. با توجه به این کتیبه این آرامگاه متعلق به برادر زاده یحیی بن زید (نواده امام زین العابدین) است اما کسانی که به این آرامگاه می آیند آن را آرامگاه امام زاده یحیی می دانند. با توجه به آن چه که در تاریخ آمده است یحیی بن زید در سال 207 هجری قمری در بغداد وفات یافتند. در کنار آرامگاه امام زاده یحیی از دامنه کوه چشمه آب معدنی جریان دارد و سنگفرشی که در اطراف بنای مرکزی است محل مناسبی برای استراحت زائرین این امام زاده است.

مطالب مرتبط:

 

آرامگاه حر عاملی مشهد

آرامگاه حر عاملی مشهد

آرامگاه حر عاملی مشهد

حر عاملی از نوادگان حر بن یزید ریاحی است که زمانی که به ایران آمد به اصفهان رفت و بعد راهی مشهد شد. او در مشهد شیخ الاسلام و مدرس بود. هنگامی که فوت کرد جسدش را در سرداب یکی از صفه های شمال شرقی واقع در صحن انقلاب حرم امام رضا (ع) دفن کردند که نزدیک مدرسه میرزا جعفر می باشد. حر عاملی از فقها و محدثان امامیه قرن یازدهم است که از آثار آن می توان به وسائل الشیعه اشاره کرد که این اثر باعث شد که عده ای او را صاحب وسائل بخوانند. آرامگاه حر عاملی یکی از چهار آرامگاه نزدیک حرم امام رضا (ع) است.

 

مطالب مرتبط:

 

تور مشهد 93تور مشهد لحظه آخریتور مشهد تابستان 93تور مشهد مرداد 93تور مشهد تعطیلات مرداد 93تور مشهد ارزان قیمت

 

 

مسجد گوهرشاد مشهد

 

 

 

مسجد گوهرشاد مشهد

 

مسجد گوهر شاد مشهد

 

مسجد گوهر شاد مشهد یک بنای تاریخی است که به دستور بانو گوهر شاد ساخته شده و در قسمت جنوبی حرم امام رضا (ع) واقع شده است.این مسجد با کاشی کاری های فوق العاده و طاق های گنبدی شکل زیبایش و نقش و نگار دیوارهای گچی آن نمونه بارز هنر ایرانیان است. روی دیوارها و غرفه های مسجد گوهر شاد مشهد نام های خدا , احادیث و آیات قرآن با خط زیبا و بی نظیری نوشته شده است.تاریخ بنای مسجد گوهر شاد مشهد روی کتیبه بایسنقر که از بهترین ثلث نویسان زمان خود بوده به چشم می خورد. منبر صاحب الزمان که در کنار محراب ایوان مقصوره است از چوب درخت گردو و گلابی و بدون استفاده از میخ یعنی به شکل منبت کاری ساخته شده است. این مسجد زیبا از هشت ایوان و 7 شبستان تشکیل شده است. ایوان جنوبی (ایوان مقصوره) , ایوان شمالی (ایوان دارالسیاده) , ایوان شرقی (ایوان اعتکاف) , ایوان غربی (ایوان شیخ بهاءالدین). روی ایوان دارالسیاده نام بانو گوهر شاد با خط زیبای ثلث نوشته شده و ایوان شرقی و غربی با کتیبه هایی به خط ثلث مسجد را به بست شیخ بهاءالدین و رواق امام خمینی (ره) مرتبط می سازد.

 

مطالب مرتبط:

 

 

تور مشهد 93تور مشهد لحظه آخریتور مشهد تابستان 93تور مشهد مرداد 93تور مشهد تعطیلات مرداد 93تور مشهد ارزان قیمت

 

 

 

آرامگاه امامزاده سید عبدالعزیز مشهد

 

آرامگاه امامزاده سید عبدالعزیز مشهد

 

امامزاده سید عبدالعزیز برادر زاده امام رضا (ع) است و آرامگاه ایشان در روستای ده سرخ , در سی و چهار کیلومتری جنوب غربیمشهد واقع شده است. بنا بر روایات آرامگاه ایشان در زمان قاجار ساخته شده است. اطلاعاتی از بنای اولیه این امامزاده گرانقدر در دست نیست اما بنای فعلی آن مربوط به دوره قاجار است. آرامگاه ایشان به شکل یک شش ضلعی است که فضایی معنوی را به روستای دهسرخ بخشیده است. در سال های اخیر در کنار آرامگاه امامزاده سید عبدالعزیز مشهد حسینیه ای ساخته شده است که باعث وسیع تر شدن آرامگاه این امام زاده شده است.

 

 

مطالب مرتبط:

تور مشهد 93تور مشهد لحظه آخریتور مشهد تابستان 93تور مشهد مرداد 93تور مشهد تعطیلات مرداد 93تور مشهد ارزان قیمت

 

آرامگاه خواجه ابا صلت هروی مشهد

 

 

آرامگاه خواجه ابا صلت هروی مشهد

 

آرامگاه ابا صلت هروی مشهد

 

خواجه ابا صلت هروی خادم امام رضا (ع) بوده است , به همین دلیل آرامگاه ایشان بسیار مورد احترام مردم است. خواجه ابا صلت به دلیل اتفاقاتی که در زمان عباسیان رخ می داده است تا زمان مرگش دور از مردم و حوزه دید انظار زندگی می کرد. پسوند هروی به دلیل اهل هرات بودن اجدادش است. آرامگاه ایشان ابتدا به صورت مخروبه بوده اما هنگام گسترش شهر مقدس مشهد آرامگاه ایشان به صورت یک بنای چهار ضلعی و گنبدی روی آن ساخته شد. در سال های اخیر هم آرامگاه خواجه ابا صلت هروی مشهدبازسازی شد و به شکل هشت ضلعی ساخته شد و امکاناتی در این محیط برای رضایت زائرین فراهم آمده است , مانند: رستوران , چایخانه و پارکینگ

 

آرامگاه خواجه ابا صلت هروی در کنر جاده و در 10 کیلومتری جاده مشهد واقع شده است.

 

مطالب مرتبط:

تور مشهد 93تور مشهد لحظه آخریتور مشهد تابستان 93تور مشهد مرداد 93تور مشهد تعطیلات مرداد 93تور مشهد ارزان قیمت

 





:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 مرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: